Algar Seco

Wandelen en klauteren op en langs een grillig maanlandschap in de Algarve

Onze waardering:

Algar Seco ligt vlak bij het toeristische plaatsje Carvoeiro. Het is nog niet door het massatoerisme ontdekt. Je vindt hier een prachtig surrealistisch maandlandschap bestaande uit verschillende geërodeerde rotsmassa’s. Allemaal ontstaan door het water. Er zitten veel gaten in de rotsen en het absolute hoogtepunt is de Boneca, een twee ramige doorkijk in de rotsen over de Atlantische Oceaan.

Vanaf de carpark bij Algar Seco daal je met de trappen af richting de Boneca bar. Bij de splitsing ga je eerst naar links. Als de normale trappen stoppen kun je via een avontuurlijk pad verder lopen. Er zijn hier in de rotsen op de moeilijkere punten trappen in de rotsen uitgehouwen. Vanaf hier vind je de mooiste rotsformaties en bogen. Dit is een leuk wandelpad om te lopen, maar niet voor mensen die slecht ter been zijn. Afhankelijk van het getijde kun je ook nog verder naar beneden lopen. Bij eb vind je onderaan allerlei poeltjes met visjes en soms een krab. Het is er wel glibberig, dus let op!

Vervolgens loop je weer naar de trappen en loop je door naar de Boneca bar. Hier kun je wat drinken, maar je kunt ook direct door lopen naar de tunnel. De tunnel leidt naar de Boneca, de twee ramige doorkijk. Hierna heb je dit deel van Algar Seco gezien en loop je weer terug richting de parkeerplaats.

Als je weer boven bent, loop dan via de houten vlonders verder langs de kust. Allereerst zie je dan nog een mooi uitzicht op het gebied. Wat verder door kun je weer afdalen naar beneden. Via uitgehouwen trappen kom je op een plateau. Hier kun je rondwandelen en klauteren langs en onder verschillende uitgesleten bogen en rotsen. Loop daarna weer terug naar het houten vlonderpad.

Je kunt doorlopen naar Carvoeiro of teruggaan naar de parkeerplaats. Uiteraard kun je de route ook andersom lopen. Daarnaast zijn er mooie wandelingen te maken langs deze kust. De Rother wandelgids Algarve beschrijft verschillende wandelingen waar Algar Seco deel van uit maakt.

Hoe kom je er?

Algar Seco ligt aan de rand van Carvoeiro (Estrada do Algar Seco). Als je in de plaatsje bent, neem dan na de bocht bij het strand de eerste rechts. Na een paar honderd meter omhoog rijden zie je rechtsaf een bordje Algar Seco. Goed opletten, want het is best verborgen. Rijd vervolgens rechtdoor. Aan het eind van de weg is al een parkeerplaats. Een goed alternatief als de parkeerplaats bij Algar Seco (paar meter naar links) vol is. Ook zijn er nog parkeerplaatsen langs de weg. Je kunt ook parkeren in het centrum van Carvoeiro en daar de wandeling beginnen.

Is het kindvriendelijk?

Het gedeelte over de vlonders is zeer goed te doen met kinderen. Dit is ook toegankelijk met een buggy. Als je de trappen afdaalt en het avontuurlijkere pad gaat lopen, wordt het wel wat lastiger. Dit is niet meer buggyproof en hier is wel wat klauterwerk vereist. Het grootste deel is prima te doen met kinderen. Er zijn wel wat smalle passages langs de richel. Houdt ze hier goed in de gaten of vermijd deze. Zeker met hele kleine kinderen.

Overnachten Algar Seco

Algar Seco ligt op loopafstand van het leuke toeristische plaatsje Carvoeiro. Wil je dicht bij overnachten dan is dit de beste uitvalbasis.  Als je in het bezit bent van een auto dan is het park ook goed vanaf de andere toeristische plaatsen te bereiken. Het ligt centraal in de West-Algarve.

Eten en drinken

Tussen de rotsen vind je de Boneca bar, waar je wat te eten en drinken kunt krijgen. Ook kun je hier vis eten. Voor Portugese begrippen is deze bar wel duur. Richting Carvoeiro kom je ook nog wat eetgelegenheden tegen. En uiteraard zijn er in Carvoeiro zelf de nodige restaurants.

Kleding en schoenen

Als je het avontuurlijke pad gaat lopen zijn goede schoenen aan te raden. Als je enkel de trappen en houten vlonders bewandeld, zijn er geen bijzonderheden. Er is weinig tot geen schaduw. Bescherming tegen de zon is dus wel een must.