Watervallen van Villacidro | Wandelen naar Piscina Irgas Sardinië

Mooie watervallen in een klovenlandschap

Onze waardering:

Watervallen van Villacidro

Het Monti Mannu bos staat bekend om haar watervallen. Ook wel de watervallen van Villacidro genoemd, omdat het bos grenst aan de stad Villacidro. De meest bekende watervallen zijn Piscina Irgas en Muru Mannu. De watervallen zijn het mooist in het voor- en najaar, wanneer de meeste regen valt. Ze stromen het hele jaar, dus ook in de zomer zijn ze zeker de moeite waard om te bezoeken. Wij hebben alleen de Piscina Irgas waterval bezocht. Daarom schrijven we hier alleen over deze waterval.

Punta Piscina Irgas

De Riu d'Oridda heeft een mooi klovenlandschap uitgesleten. In dit klovenlandschap ligt de Piscina Irgas waterval. De snelste manier om bij dit punt te komen is vanaf de parkeerplaats trail 109 te volgen en vervolgens trail 113 (de afslag naar de cascate Piscina Irgas). Na een aardige klim, bereik je het punt waar je af kunt dalen naar de waterval. Het is zeker de moeite waard om dit te doen.

Het is ook mogelijk de waterval van bovenaf te bekijken “de Punta Piscina Irgas”. Blijf hiervoor trail 113 volgen. Het klimmen naar de Punta Piscina Irgas is lastiger. Het is alleen te doen als je de steenmannetjes blijft volgen. Deze geven de beste route over de steile rotsvlakte aan. De klim is zeker de moeite waard. Je wordt wel beloond met een grandioos uitzicht op de Orrida kloof met de Irgas waterval. Daarnaast zie je de rest van de kloof liggen. Ga dezelfde weg weer terug als je geen lange rondwandeling wilt maken.

Rondwandeling

Het is ook mogelijk een rondwandeling om de kloof heen te maken. Zo kom je uiteindelijk ook bij de Punta Piscina Irgas. Deze route gaat soms door dichte begroeiing en je loopt makkelijk verkeerd. Het is aan te raden om met een GPS op pad te gaan. Wij hebben voor de rondwandeling de Rother wandelgids Sardinie gebruikt. De GPS coördinaten zijn bij de uitgever te downloaden. Zie ook onze pagina over wandelen in Sardinië.

Ook is het mogelijk door de kloof zelf te wandelen. Deze laatste optie is voor de echte avonturiers aangezien hier veel geklauter aan te pas komt. Ook hier is het aan te raden met een GPS op pad te gaan. Ook deze route is te vinden in de Rother wandelgids.

Hoe kom je er?

Volg vanaf Villacidro de Monti Mannu borden. Je komt uit bij een stuwmeer. Dit stuwmeer moet je een tijdje blijven volgen en vervolgens oversteken. Neem niet de stuwdam zelf, maar rijdt door naar de tweede brug. Na de brug kom je bij een kruispunt: rechtsaf naar Monte Linas en linksaf naar Monte Mannu. Neem de afslag naar links naar Monte Mannu. Vervolgens rijd je een behoorlijk stuk terug langs het stuwmeer op. Neem uiteindelijk de afslag naar Cantina Ferraris. Vanaf hier is de weg onverhard. De weg is goed te rijden. Op een gegeven moment kom je op een punt waar de weg slechter wordt. Hier is ook een parkeerplaats met picknickplaatsen. Aan de rechterhand staat een groot gebouw. Dit is een goede plek om de wandeling te starten. Als je de weg verder volgt kom je vanzelf de borden naar de watervallen tegen.

SP4.15, 09039 Malacalzetta CI, Italië

Is het kindvriendelijk?

De rechtstreekse wandeling naar de Piscina Irgas watervallen is goed te doen met oudere kinderen of met een kind in een rugdrager. De beklimming naar de Punta Piscina Irgas en de rondwandeling raden we af om met kinderen te doen. Handen en voeten zijn noodzakelijk bij de klim.

Eten en drinken

Er is tijdens de wandeling geen eten of drinken te krijgen. Ook in de omgeving zijn geen voorzieningen. Rondom de Piscina Irgas waterval zijn er picknickplekken genoeg. Zorg voor voldoende water.

Kleding en schoenen

• Als je de rondwandeling maakt, loop je vaak door dichte begroeiing. Een lange broek is een aanrader. Als je rechtstreeks naar de waterval loopt is dit niet nodig.
  • Er zijn veel insecten aanwezig. Ook steekvliegen. Smeren met DEET maakt de wandeling een stuk aangenamer.
  • Bovenop de Punta Piscina Irgas waait een fris windje. Heerlijk na een pittige klim, maar als je er gevoelig voor bent kan een dunne sjaal of extra laagje geen kwaad.
  • Draag goede (hoge) wandelschoenen.